Monday, April 20, 2009

TRIFLE

puding trifleku..


mula2..potong swiss roll tu kecik2..susun cantik2 yer...


pastu..tabur ler koktail tu...ikut suke brape byk..


jirus lak jelly kat atas cocktail tu...


tadaaaaaaa...udah jadi....tgu sejuk dulu..masuk peti ais..
pastu leh la mkn..nyum3...


tgh2 aku sibuk kacau kastard kat dapur..dina pun wat keje atas meja..
dia bukak tutup ubat batuk dia..dia curah kan atas meja..abis sebotol dah!!maybe dia nampak
aku curah jelly atas kek kot..tu yg dia ikut...kena sebijik ngan aku...huh..geramm je..

__________________________________________________________________


PUDING TRIFLE
Bahan-bahan ( 5-7 )
  • 1 tin susu cair
  • 1 sd besar gula
  • 4 sd besar tepung kastard
  • 1 mangkuk air- utk dicampurkan dengan kastard
  • ½ biji kek gulung sederhana saiznya
  • 1 tin buah-buahan campur- asingkan air dan buahnya
  • 1 peket agar-agar jeli kristal Nona
  • 1 mangkuk air panas

Cara-cara

  1. Panaskan susu cair dengan gula. Kecilkan api.
  2. Bancuh tepung kastard dengan semangkuk air sejuk. Masukkan bancuhan tadi ke dalam susu cair yang sedang mendidih, Masak hingga betul-betul pekat dan kastard pekat. Tutup api.
  3. Di dalam bekas berasingan, susunkan kek gulung sehingga habis. Kemudian, basahkan dengan air buah-buahan tin.
  4. Masukkan buah-buahan tin hingga habis.
  5. Tuangkan bancuhan kastard ke atas susunan buah-buahan tadi.
  6. Untuk jeli, larutkan jeli bersama semangkuk air panas. Kacau hingga sebati.
  7. Akhir sekali, tuangkan jeli tersebut di atas kastard dan sejukkan. Bila betul-betul keras, bolehlah dihidangkan.


15 comments:

anne said...

kak sya... wah beshnye akk... anne nk satu tupperware bole... kn akk wat 3 tupperware kn... hehehe...

kakaka... nsb dina xcurah ubt batuk tuh dlm trifle akk tuh... klu x... sume pas mkn trifle akk ni menguap nk tdo... kakaka...

ha biase la anak katekn... byk bersbr yerk... ni baru permulaan... bg panas enjin dlu...

Nur Syafawati said...

kahhhhhh...xpe la anne..dah tumpah..nak wat mcmaner..xkan nak suruh dia kutip hirup balik ubat tu..aku maafkan aje...hmm..budak2 kan..kahhhhhhhhhhhhh....ehem2..nak rase ke ..moh le mai umah..kahhhh

♥ Eda ♥ said...

oo begini upenyer pembaris panjang... bagusss..tapi not my taste kut..hehe.. dina tumpahkan ubat batuk? agaknya dier ade sesi bercakap ngan semut tu... semut tu batuk2 tu yg dier bagik ubat batuk... kahhhhh..imiginasi daku di luar batasan...

MUMMY ILA said...

huhu..aku trifle susu x bape suka. tp trifle cam ko buat ni aku ada selera skit.. hehe

wahh banyaknye ko buat.. meh anta se'tupperware' ke B-3-7. hehe

nasz said...

rajin nye ko sya... mcm sedap je aku tgk puding ko tu. dah ade resepi, blh la nak try nanti

Bibu said...

skali hangin rajin dtg..hahaha amik!
Dina pon sibuk ikut masak?bagus!

Cik Pah said...

senangnyer resepi nih. nk cuba gak lah.. thanks

AieZa said...

sedap ke? kek gulung tu nnt jd lembab2 basah la eh.. emm nk try gak ah.. tp aku takut tak sedap nnt aku sorg je mgsa kena mkn.. huhuhu..

FaizAmYAirieL said...

wah sedapnyee desert ko...kek gulung tu kalau dimakan begitu saje pon sedapkan...nnt la aku nak try tp x tau bile..eekkekee

elly @ suely said...

mane gbr yg dah siap dpotong? saje x nak tjuk kan.... terliur aku sya... wat kan tuk aku leh x? aku malas nak buat la ekkekeke

ai said...

wakakakakakaka...mak buat keje, anak pon skali..

kretip jugak kau ni ye syapak..

~~ciklinn~~ said...

wah sudah jadii yerk... ni projek mlm tadi kan... bak mai sikit...

hadoii anak dara tu pun buat kerja yerk..

kirana@eja@ummikmal&irfan said...

wwahhhh dah masuk balik dah menu..menu...
rajin gak ek menantu aku tuh...
satu step gambar ko tuh ko lupa taruk sya ...hehhehe..
masukkan kastard...kekekke
sedapnye sya...panas2 ni heaven je kalo layan triffle ko ni.....

wendu sama dina!!~ hiksss

el said...

sggh menarik ku tertarik tgk puding ko sya.. .harus cuba ni..

iera_ayen said...

lor... x smpai2 pon ko pos kat akk ko ni...hehehehe... apa2 pon bagusss, ko rajin benar... aku skang susah nak masuk dapur la... zikry x leh berenggang ngn aku, asal x nmpk dpn mata...dah terjerit terlolong mcm mama dia ilang ghaib gitu....