Tuesday, August 12, 2014

Salam aidilfitri 2014



Selamat hari raya aidilfitri buat semua..tahun ini saya beraya sederhana saje..asalkan anak2 happy..adik2 happy..sye happy..tahun ni asben decide.beraya ke kuala pilah..kampung asben..kebetulan dia dpt cuti 1st n 2nd raya..ape lagi..ke pilah la kitaaa...so..sye angkut la adik bongsu sye skali..xkan dia sorang2 plak kat kl kan..yg adik lelaki tu kerja..x dpt la nak join..



my small family..amoi suke spoil gambar tauuu

yg blakang tu adik bongsu saya..



family mertua

gangster posing amoi

suwittt la konon..kahhh

Sehari sebelum raya..kami ziarah pusara kedua ayah dan emak..tahun ni tahun yg amat sunyi la bg aku..bahagiakan diri demi suami dan anak2 aje.. selamat hari raya semua!!!


Arwah ayah..Shamioon Bin Hj Zakaria

arwah emak..Sabariah Binti Hj Idris

insya Allah dik, selagi akak bernyawa..akak jaga ija mcmane akak jaga diri akak dan anak2 akak ye
Jgn sedih2..:)

Tuesday, June 10, 2014

Ziarah pusara kedua arwah emak dan ayah..rindunyaa..


Minggu lepas..adik saya ajak ziarah kubur arwah mak dan ayah kami..dia ckp dia mimpi arwah ayah..bgn2 je dia nangis..kesian adik saya..huhuhu..utk tak hampakan dia..sye bwk la dia pi ziarah..al fatihah...







Lainn sangat suasana bila berada di kubur ni..tenang..nyaman..syahduu aje..mmg kita di galakkan slalu ziarah kubur supaya kita selalu akan tentang kematian dan alam barzakh..

Akak x pernah lupa doakan utk emak dan ayah..semoga emak dan ayah tenangg di sana..dtg la tgk kami skali2 mak , ayah.. terubat sikit rindu walaupun dtg dlm mimpi aje..huhuhuh..

Al fatihah..

Friday, May 16, 2014

Jalan2 naik lrt ke klcc

Amboi...tajuk entry x nak kalah..pjg bebenor..hehehe..ni cite ahad lepas..memandang kan suami x dpt cuti ari ahad tu..kami 3 banak decide nak pi jalan2 naik lrt ke klcc aje..dgn adik saya..saya angkut skali...pengawal tuu..hahahha

Skali2 naik kenderaan awam sonok jugak..anak2 pun boleh explore kan..bila dah smp kat klcc tu..trus la ke playground..tgh syok2 main..tetiba si adik nak terkucil plak..alahaii..patah la balik ke suria..jauh dik oiiiii...xde la mak kamo nak pi balik kat taman tuuu...kakak dah muncung sedepaaa...

Rase pelik je bila bergambar kat klcc..hahahha..dah mcm pelancong lak rase..hahahahha..

Friday, May 9, 2014

PESTA BUKU PWTC 25HB APRIL 2014

25hb April 2014
Pesta Buku PWTC
1230 TGHARI

Assalamualaikum terlebih dahulu..aiyakkkkk..mcm biasa..timbul2 tenggelam balik..bersawang..skrg sye dtg nak bersihkan sawang2 yg ada..hahaah..saya agak bz menguruskan anak2 bersekolah.lepas pemergian ayah tersayang..saya perlukan sedikit masa utk menenangkan diri sendiri dari memikirkan masalah yg ada di sekeliling saya...mcm2 yg saya kena uruskan..mcm2 yg sye kena selesaikan...yg paling penting..uruskan tentang tuntutan harta2 arwah ayah yg ada..Alhamdulillah..semua nye berjalan lancar..dari urusan kenduri tahlil 100 hari, tempah batu nisan kubur dan jugak urusan upah haji buat arwah ayah..semua dpt sye selesaikan dan di permudahkan..dari harta yg arwah tinggalkan la sye uruskan semua ni..aminnn..skrg saya boleh menarik nafas lega sbb semua dah selsai..

Adik2 alhamdulillah sihat..skrg saya la merangkap ibu dan bapa kepada adik2 saya..saya la tempat dorang mengadu apa2..huhuhuh..insya allah..selagi kakak kamo ni ada..akak akan tgk2 kan kamu ye.. :)

ok..tutup cerita sedih2..ni nak cite..bila anak dah start musim persekolah ni..mcm2 la pulak aktiviti ujung minggu yg di adakan oleh pihak2 tertentu kan..contoh nya.. PAMERAN BUKU ANTARABANGSA 2014 di PWTC..saya x lepaskan peluang utk pi jenguk2 apa yg ade di sana..sye ni bukan suke sgt baca buku2 ni..tapi suke pi tempat2 gitu..hahaha..jom kita tgk ape yg ade di sana..


ingatkan mase pi betul2 ada pesta buku / novel aje..rupa nyer ade SMART KIDS ASIA jugak..memasing offer barang2 dari syarikat masing2 utk bantuan kanak2 ni belajar..mcm2 ada!sonok kalau bawak budak2..tapi mase sye pegi ni hari Jumaat..so, budak2 x ramai sgt..hehehe..anak2 pun x ikut..so boleh jalan dgn amannn..


mcm2 acara ade time tu..ni pertandingan koir antara skolah2 


antara booth2 yg ada kat sana..








ok..ni nak cite skit...tgh saya pusing2 kat dlm tu..tetiba di sapa sorang mamat india ni..sye pun tgk la logo di baju yg dia pakai.. GROLIER.. owh.sye tau pasal grolier ni..arwah emak pernah belikan utk adik sye..smp skrg ade kat umah sye tu..heheh..memula sye mcm malas nak layan..just ckp "its ok..sye dah ade dahhh"
pastu..di pujuk2..akhir nyer sye pun ikut je dia smp ke meja booth grolier..sbb sye nak tau cara yg betul menggunakan program tu..dulu arwah emak dah pernah beli kan 1 set dari grolier ni jugak..tapi bukan utk umur playschool n primary la..utk dah sekolah menengah punyer..sye bwk balik aritu..keadaan kad2..semua elok2 lagi..alahai..sayangnyerr adik sye x guna pun benda2 tu..terbiar gitu aje..

lepas dia explain panjang lebar..sye interested dgn TALKING PEN punye set..sesuai utk anak umur 3-6 years.mmg menarik..nak cerita pun susah..kena buat demo..hehehe..lepas dia dah explain panjang lebar tuu..dia bgtau..kak..saya bagi semua set ni kat akak, bulan2 akak hanya bayar rm83 sahaja pada kita selama 2 tahun kak..akak rase harga ni ok x kak ?

mase dia tanye tu..aku ckp ok je la..sbb bg aku rm83 aku masih mampu kot..lagi pun mcm2 dia bagi haaa..berbaloi la..dari nak kena beli 1 set cash!! x ke pengsan ko kat situ..hahahha..ok2..isi2 borang..byr rm100 deposit..bila brg smp ke rumah..byr lagi rm188, dan bulan berikutnya..rm83 saje smp la abissss..dia janji brg smp dlm mase 3 hari aje..nak dekat 2 minggu sye tgu2..x smp2..tahap kesabaran dah melebihi had..hahaha..sye call dorang..trus..bedesup smp brg nyer..ayoyo..takut kalau kita tarik balik pembelian tu...ok..jom tgk reaksi anak2 mase brg ni smp smalam..

dia hanta 3 barang ni je smalam..pening gak bile dia ckp meja kena pasang sendiri kak..adoi doi doi..xpela..sye cuba jugak pasang..akhirnyer..berjaya!!!hehehe..nak tgu suami balik lambat sgt..krg sepah2 pening kepala


talking english - 20 books ( pen boleh cakap..utk si adik..mmg suke betul dia..)
L.picolo - 1 set  ( yg kad ade button2 warna warni tu..ni utk si kakak la )
Morphon 1- set ( mainan mcm lego tu..yg tutup merah tu..best gak..mcm2 bentuk leh buat)
World Atlas -1 book ( peta dunia..mak dgn bapak pun leh baca kalau nakkk)
Disney magic English - 2 books (dictionary)
Mini encyclopedia - 12 books
Book cas - 1 unit  (almari itam tu laaa)
99 way book - 1 book


ha..nama menda ni logico picolo..kakak kena buat latihat berdasarkan kad2 yg dia sediakan..ade volume2..ikut step by step..so far ok aje..1 sesi 1 or 2 kad sudah memadai..


cukup dlm 10 minit main kad..adik main talking pen..kita main lego ni pulak..buat la bentu ape nak buat..mcm2 contoh ade..nak main ni dgn anak2 kena kesabaran yg tinggi je..mmg nak campak aje budak2 ni kalau x dpt buat sesuatu bentu tu..haahha



kualiti menan ni bagus sgt..dia x mcm lego tu..lagi teguh n senang nak bentuk..mmg kalau campak xkan pecah2 la bentuk yg kita dah buat tu..


ni semua brg yg dlm kotak tadi...insya allah..ini hanya sampingan kaedah pembelajaran utk anak2 di rumah...semua ibu inginkan yg terbaik utk anak2 mereka..termasuk la saya ni..kita berbelanja ikut kemampuan..kalau rase kita ade kemampuan utk sediakan sesuatu utk anak2 kita..ape salahnyer kita melabur skit duit utk melihat hasil yg baik dari anak2 kita kan..insya allah..kita berusaha selagi mampu..

Wednesday, February 12, 2014

Alfatihah buat arwah ayah saya..


Assalamualaikum..baru di beri kesempatan kepada saya utk saya coretkan cerita saya di sini..Pada tarikh 21hb Januari 2014 ( hari selasa) jam 10 malam saya dapat 1 panggilan yg mengejut daripada abg saya yg mengatakan ayah saya dah meninggal...Innalillahiwainnailaihirogiuunnnn..

semasa berubat dengan ustaz dari kelantan @ de palma hotel ampang.

Terkejut sangat saya mase dpt panggilan tadi.Seorang lagi insan yg saya sanjung di dunia ini pergi meninggalkan saya dan adik beradik saya buat selama - lama nya....Arwah disah kan mengidap barah paru2 tahap 4 selepas pemeriksaan ct scan pada bulan november 2013..kemudian refer ke hospital respiretori ( WAD TIBI) utk buat biopsy..selepas 2 minggu..keputusan keluar..ayah mmg di sah kan mengidap barah paru2 tahap 4..doktor  ckp..x dapat nak buat apa2 sbb sel barah dah merebak ke seluruh badan..kalau buat kimoterapi pun..x menjamin arwah sembuh..aku redha..aku x berdaya melawan takdir..tapi kami akan usaha selagi ada daya..insya allah..

ayah di tahan di wad selepas dapat tahu ayah mengidap barah paru2 tahap 4

x sampai hati nak kejut ayah mase di..lena sungguh ayah tido


mase ni arwah dah sgt kurus dan x bermaya..terbaring aje kat katil


arwah dgn anak kesayangan nya..Syaffiq, adik lelaki saya.

Arwah meninggal di rumah isteri nya di subang jaya pada jam 730 malam -+ tapi kami dapat panggilan dari ibu tiri pada jam 10 mlm..agak terkilan jugak masa tu..kami menanti jenazah di bawa pulang ke keramat..kemudian kami ambil keputusan, nak kebumikan arwah di tanah perkuburan Kg Puah..sama tempat arwah emak di kebumikan..Alhamdulillah..segala urusan malam itu dipermudahkan..Jenazah akan di kebumikan esok pagi jam 9 pagi..mlm tu..kami gilir2 berjaga tgu jenazah di surau Kg puah.

Seawal jam 7pagi..perkarangan surau dipenuhi org kampung /kawan2 arwah dan sedara mara dtg melawat..x sangka saya begitu ramai kawan2 tempat kerja arwah dtg melawat jenazah..suasana syahdu sangat..Alhamdulillah..urusan pagi tu di permudahkan..dari mandi jenazah, kafan, solat, smp la pengebumian..berjalan lancar tanpa sebarang kesulitan...yang paling menyentuh hati saya semasa sampai di kubur.. tempat arwah di tanam..betul2 bersebelahan kubur arwah emak tersayang saya..Allahuakbar..Allahuakbar..Sesungguh nya janji Allah itu pasti..Allah susun perjalanan hidup ni elok cantik dahhh...dah ketentuan arwah emak dan ayah saya disemadikan sebelah menyebelah..alhamdulillahh..



ape yg terjadi didunia ini..semua ditentukan oleh Allah SWT..
Damai la kedua arwah emak dan ayah di sana..semoga kita bertemu nanti..insya allah..

(saya x berdaya nak menaip panjang waktu ini..sebak masih menyelubungi diri..ada kala sedih..ada kala rindu..ada kala x terkata apa2..ape2 pun saya berbangga dpt memiliki emak dan ayah seperti kedua arwah ini....syukur pada Allah kerana kurniakan emak dan ayah yg sgt2 baik dan byk berjasa pada saya..Alhamdulillahhh




Thursday, January 2, 2014

Permulaan 2014

Assalamualaikum..hi 2014.plz be nice to me n my life ya!!mari kita mula kan entry dgn benda yg baik2 dan seronokk..yeahhh..

2014..bermula la episod baru buat anak sulong saya..syaza irdina..melangkah ke darjah 1.alhamdulillah..masih diberi kesempatan utk lihat anak2 membesar depan mata..syukurr sgt..

Se awal 6 pagi saya dah kejut kakak bangun..mmg agak liat la nak kejut dia..tapi lama2 dia bangun jugak..ajak dia solat subuh sama2..sama jugak dgn anak kedua saya..sya kejut..mandi dan dia pun nak ikut solat..alhamdulillah..sye x paksa..dia yg nak ikut..

Dlm kul 720 pagi smp skolah kebangsaan..ramainye laa parent yg nak tgk anak2 mereka melangkah ke satu tahap yg baru..exited lebih parent dari anak2..tu normal laaa..x leh salah kan parent..hehe..saya pun sama jugak..

Nampak kakak selesa..alhamdulillah..lepas hantar kakak masuk kelas..trus bedesup ke nursery amoi pulak..saya amek playschool utk amoi..rm350 bayarannya..skali dgn nursery..lega jugak bila tgk amoi selesa kat situ..maybe sbb ramai kawan..sblm ni amoi dok umah pengasuh je..xde kawan..

Selesai anta amoi..patah balik ke skolah kakak..nak tgk dia waktu rehat kul 925pagi..adeh..sesak nye kantin skolah ari pertama ni..sya yg pening..x leh masuk..parent je dah penuh kantin..trus kakak request bekal je utk esok nye..insya allah kakak..kalau ada daya..mak buat ye..

Lepas kakak dah masuk kelas semula..saya singgah ke opis jap..dlm kul 1130 pergi balik skolah kakak utk amek dia balik 1225..fuhh...1 hari bape kali ulang alik skolah..baru 1 sesi tu..mmg letih uolss..dah amek kakak..anta dia ke transit..smp2 transit..anak2 kecik semua tidoo termasuk amoi..lenaa bukan main..

Siapkan kakak utk ke sek agama pulak..smp sek agama perhimpunan pulak..anak dah letih..tgk muke pun dah tau dia letih..kesian kakak..selesai masuk kelas..sya pun balik ke umah ayah jap..rehat2..kul 415 gi balik sek agama..utk teman dia rehat..then balik semula..kul 530 dtg balik..nak pick up dia..fuhhhhhhh....baru tau mcmane penat nye anak dah start skolah...

Trus gi amek amoi kat nursery..shoot balik umah..x sempat smp umah..kakak terlentok dlm kete..adeh..trus teringat mase saya zaman skolah dulu..mmg letih..sgt letih..semoga anak2 saya diberikan lekuatqn dan kecekalan utk menuntut ilmu..insya allahh..aminn ya rab..