Wednesday, February 12, 2014

Alfatihah buat arwah ayah saya..


Assalamualaikum..baru di beri kesempatan kepada saya utk saya coretkan cerita saya di sini..Pada tarikh 21hb Januari 2014 ( hari selasa) jam 10 malam saya dapat 1 panggilan yg mengejut daripada abg saya yg mengatakan ayah saya dah meninggal...Innalillahiwainnailaihirogiuunnnn..

semasa berubat dengan ustaz dari kelantan @ de palma hotel ampang.

Terkejut sangat saya mase dpt panggilan tadi.Seorang lagi insan yg saya sanjung di dunia ini pergi meninggalkan saya dan adik beradik saya buat selama - lama nya....Arwah disah kan mengidap barah paru2 tahap 4 selepas pemeriksaan ct scan pada bulan november 2013..kemudian refer ke hospital respiretori ( WAD TIBI) utk buat biopsy..selepas 2 minggu..keputusan keluar..ayah mmg di sah kan mengidap barah paru2 tahap 4..doktor  ckp..x dapat nak buat apa2 sbb sel barah dah merebak ke seluruh badan..kalau buat kimoterapi pun..x menjamin arwah sembuh..aku redha..aku x berdaya melawan takdir..tapi kami akan usaha selagi ada daya..insya allah..

ayah di tahan di wad selepas dapat tahu ayah mengidap barah paru2 tahap 4

x sampai hati nak kejut ayah mase di..lena sungguh ayah tido


mase ni arwah dah sgt kurus dan x bermaya..terbaring aje kat katil


arwah dgn anak kesayangan nya..Syaffiq, adik lelaki saya.

Arwah meninggal di rumah isteri nya di subang jaya pada jam 730 malam -+ tapi kami dapat panggilan dari ibu tiri pada jam 10 mlm..agak terkilan jugak masa tu..kami menanti jenazah di bawa pulang ke keramat..kemudian kami ambil keputusan, nak kebumikan arwah di tanah perkuburan Kg Puah..sama tempat arwah emak di kebumikan..Alhamdulillah..segala urusan malam itu dipermudahkan..Jenazah akan di kebumikan esok pagi jam 9 pagi..mlm tu..kami gilir2 berjaga tgu jenazah di surau Kg puah.

Seawal jam 7pagi..perkarangan surau dipenuhi org kampung /kawan2 arwah dan sedara mara dtg melawat..x sangka saya begitu ramai kawan2 tempat kerja arwah dtg melawat jenazah..suasana syahdu sangat..Alhamdulillah..urusan pagi tu di permudahkan..dari mandi jenazah, kafan, solat, smp la pengebumian..berjalan lancar tanpa sebarang kesulitan...yang paling menyentuh hati saya semasa sampai di kubur.. tempat arwah di tanam..betul2 bersebelahan kubur arwah emak tersayang saya..Allahuakbar..Allahuakbar..Sesungguh nya janji Allah itu pasti..Allah susun perjalanan hidup ni elok cantik dahhh...dah ketentuan arwah emak dan ayah saya disemadikan sebelah menyebelah..alhamdulillahh..



ape yg terjadi didunia ini..semua ditentukan oleh Allah SWT..
Damai la kedua arwah emak dan ayah di sana..semoga kita bertemu nanti..insya allah..

(saya x berdaya nak menaip panjang waktu ini..sebak masih menyelubungi diri..ada kala sedih..ada kala rindu..ada kala x terkata apa2..ape2 pun saya berbangga dpt memiliki emak dan ayah seperti kedua arwah ini....syukur pada Allah kerana kurniakan emak dan ayah yg sgt2 baik dan byk berjasa pada saya..Alhamdulillahhh




Thursday, January 2, 2014

Permulaan 2014

Assalamualaikum..hi 2014.plz be nice to me n my life ya!!mari kita mula kan entry dgn benda yg baik2 dan seronokk..yeahhh..

2014..bermula la episod baru buat anak sulong saya..syaza irdina..melangkah ke darjah 1.alhamdulillah..masih diberi kesempatan utk lihat anak2 membesar depan mata..syukurr sgt..

Se awal 6 pagi saya dah kejut kakak bangun..mmg agak liat la nak kejut dia..tapi lama2 dia bangun jugak..ajak dia solat subuh sama2..sama jugak dgn anak kedua saya..sya kejut..mandi dan dia pun nak ikut solat..alhamdulillah..sye x paksa..dia yg nak ikut..

Dlm kul 720 pagi smp skolah kebangsaan..ramainye laa parent yg nak tgk anak2 mereka melangkah ke satu tahap yg baru..exited lebih parent dari anak2..tu normal laaa..x leh salah kan parent..hehe..saya pun sama jugak..

Nampak kakak selesa..alhamdulillah..lepas hantar kakak masuk kelas..trus bedesup ke nursery amoi pulak..saya amek playschool utk amoi..rm350 bayarannya..skali dgn nursery..lega jugak bila tgk amoi selesa kat situ..maybe sbb ramai kawan..sblm ni amoi dok umah pengasuh je..xde kawan..

Selesai anta amoi..patah balik ke skolah kakak..nak tgk dia waktu rehat kul 925pagi..adeh..sesak nye kantin skolah ari pertama ni..sya yg pening..x leh masuk..parent je dah penuh kantin..trus kakak request bekal je utk esok nye..insya allah kakak..kalau ada daya..mak buat ye..

Lepas kakak dah masuk kelas semula..saya singgah ke opis jap..dlm kul 1130 pergi balik skolah kakak utk amek dia balik 1225..fuhh...1 hari bape kali ulang alik skolah..baru 1 sesi tu..mmg letih uolss..dah amek kakak..anta dia ke transit..smp2 transit..anak2 kecik semua tidoo termasuk amoi..lenaa bukan main..

Siapkan kakak utk ke sek agama pulak..smp sek agama perhimpunan pulak..anak dah letih..tgk muke pun dah tau dia letih..kesian kakak..selesai masuk kelas..sya pun balik ke umah ayah jap..rehat2..kul 415 gi balik sek agama..utk teman dia rehat..then balik semula..kul 530 dtg balik..nak pick up dia..fuhhhhhhh....baru tau mcmane penat nye anak dah start skolah...

Trus gi amek amoi kat nursery..shoot balik umah..x sempat smp umah..kakak terlentok dlm kete..adeh..trus teringat mase saya zaman skolah dulu..mmg letih..sgt letih..semoga anak2 saya diberikan lekuatqn dan kecekalan utk menuntut ilmu..insya allahh..aminn ya rab..

Wednesday, November 20, 2013

Konvokesyen kakak 2013 .tahniah kakak!!


Assalamualaikum ...
2 bulan x jengok blog sendiri..maklumla..xde cerita sensasi yg nak dikongsi..hehehe..

Sedar x sedar dah nak akhir tahun..maka berakhir lah alam persekolahan praskolah buat anak sulong saya..konvokesyen la..ape lagi..mcm tahun lepas..tadika kemas kakak mmg akan ade 2x konvokesyen..satu konvo gabungan dgn parlimen setiawangsa..satu lagi skolah dia aje..

kakak dgn bff dia..tisya
 
rakan seperjuangan..
 

Tahniah kakak, tahun ni kakak dapat no 2 dalam kelas..alhamdulillah..syukur Ya Allah..Kau lapang kan lah fikiran anakku..celikkan hatinya..utk dia lebih bersungguh2 belajar dimasa akan dtg..insya allah..aminnn...
Jutaan terima kasih yg x terhingga buat cikgu finie(cikgu 5 tahun) dan cikgu zaharah(cikgu 6 tahun) yg telah berjaya mendidik anak saya dari dia x tau satu apa pun..skrg alhamdulillah..dah ade sedikit ilmu..terima kasih cikgu2..jasa cikgu akan sye kenang...
Tahun depan mula la alam baru buat anak saya..saya pulak yg exited..tiada apa yg saya harapkan..semoga anak2 saya dilapangkan akal fikiran nya utk belajar bersungguh2 utk masa depan dia..


 
Tahun depan mula la alam baru buat anak saya..saya pulak yg exited..tiada apa yg saya harapkan..semoga anak2 saya dilapangkan akal fikiran nya utk belajar bersungguh2 utk masa depan dia.. 

Friday, September 20, 2013

Jalan-jalan hujung minggu

Salam satu malaysia..
Skrg suami saya dah ada cuti tetap iaitu hari ahad!!!yeahhh..seronok3..baru la ada masa dgn family kan..kalau mcm sblm ni..weekend je dia xde..kerja..apa boleh buat kan..huhuhu

Hari ahad lepas..dapat jemputan kawin dari kawan skolah dulu..lama dah x jumpa dia..dia ni ahli gimnastik skolah..org nyer kecik jee...bab lentek2 badan..bagi kat dia..hehhe..tahniah afrita n husband..semoga kalian dapat melayari alam rumahtangga dgn sempurna dan sabar..insya allah..aminn


sweet je dorang..hehehe

kami pun sweet jugak noks..

amoi yg notty


Mlm tu kami decide nak pegi dinner sempena harijadi amoi pada 18hb September . tanye dia, dia mintak nak pi mkn dekat tempat tahun lepas kami celebrate bday dia..tempat yg banyak ikan tu la makkkk..owh..trus teringat.. KELAB DARUL EHSAN, AMPANG.heheh..tu mmg fav place kitorang nak makan2..tenang je sbb xde org..hukhuk..maka..celebrate la kami 4 banak di sini..

comey x amoi saya?? happy 3rd birthday sayang mak..semoga adik membesar dgn sihat..jadi anak yg solehah ye dik..

potong kuey nya..potong kuey nya...

ehem2..skali skale..dua kali dua kala.

balik dari situ..saje ckp dekat kakak,
"kakak, awk nak mkn durian x?"
laju je dia jawab "nakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk" (kakak sememangnya hantu durian)
trus la kami pi sri rampai..ingat nak makan kat situ je senang..malas bwk balik..bapak dorang x makan doyan sgt..pastu pening2 la..mual2 la..hahaha..smp2 je sri rampai,  tutup pulak kedainyer..chaitt..spoil..
trus la en.suami kate "kat simpang naik umah kita tu kan ade jual..beli situ je la" okok..proceed..asalkan durian ye..hehehehe


amoi mkn seulas je..dia x bape gemar..mcm apak dia...





cantik isi nyer...kami beli 2bijik je..rm20
durian kampung katanya..


tgk si kakak..menghayati sungguh la..hahaha

sedap nyerrrr durian ni...

ok..amoi dah penat..slamat malam..

Tuesday, September 10, 2013

Ayahku kawin lagi..tahniah ayah

Salam..kalau blog ni x bersawang..bukan la blog syafa..hehehe..mcm saya ckp sblm ni..kalau ade coretan penting nak dikongsi dan diluahkan..baru la saya melekat kat sini..

amboi..bukan main romantika di amour ayah ku..hehehe

Dgr tajuk pun dah boleh paham ape yg saya nak cite kan??yee...ayah saya en.shamioon dah selamat diijabkabul kan dgn pilihan hati dia pada 1 september lepas..dan majlis nye pada 7hb yg baru lepas ni..alhamdulillah..semuanye selesai..saya dan adik beradik ayah berbahagia dgn org baru..serta tak lupa pada kamu adik beradik..mcmane bahagia pun kami...x sesekali melupakan arwah emak yg tersangat kami rindukan..alfatihah buat arwah emak..


Gambar mase hari pernikahan.. 1 sept 2013





my new family member..welcome acik.




rombongan dari penang / kedah..adik beradik ayah



masam je apsal..

nyanyi jgn x nyanyi..


Emak..kami izinkan ayah kawin bukan sbb kami lupakan emak..tapi kami fikirkan tentang ayah..mkn minum dia..kesihatan dia..dia mmg perlukan teman utk uruskan segala hal berkenaan dia..mcmane yg emak lakukan dulu..mcm tu la kami nak acikr tu lakukan..kami nak tgk ayah gembira..sihat..berisi mcm mase emak jaga ayah dulu..alhamdulillah..jodoh ayah kuat dgn makcik tu..kami sentiasa mendoakan kebahagiaan mereka...
Gambar pun x bape nak byk..x moh la beriya sgt kan..asalkan tgk ayah happy sudah la..tu dah cukup..

Monday, July 15, 2013

Kakak sports day 2013

Tahun ni kakak 6 tahun..awal pulak sukan dorang kali ni..time jerebu plak tu.hayun je la kann..nak buat mcmane..

Mcm biasa..kalau x lambat..bukan aku..hahaha..kakak kena ada kat skolah kul 730 pagi..smp2 je kawan2 dah start mewarna..huhuhu..kelam kabut kakak..tapi end up  dia berjaya habis kan mewarna dia..syabas kakak!!!.hehehe

Budak2 kalau dah bersukan..mmg haru ler cikgu2 nye..dgn aku2 skali jeritt..hahaha...good job group kakak..semua acara menang tempat pertama..

Pertandingan mewarna pulak kakak dapat no 2..alhamdulillah.good try sayang. Teuskan usaha ye..