Tuesday, February 5, 2013

rainbow cake @kek pelangi


hoyehh...syabas bete...syabas...
percubaan membuat kek pelangi ataupun rainbow cake yg makin fofular skrg ni...

sebenarnya dah lama teringin nak membaking srmula di dapur..lama dah x baka membakar ni..malass uollssss...ni tgh mood rajin mai la ni..bedesupp gi cari brg..trus buat..sungguh2 i tauuuu...

alhamdulillah..menjadi jugak akhirnya..ni 1st try saya..butuks la skit..sbb x reti nak deco n x creative!!!!



ish..comottttt



edible image upin ipin..request by anak dara yg tua..irdina..dia yg tepek2 tu..comot nye la heh..



tebal bukan main texture kek aku ni..maklum la pertama kali buat kek pelangi tingkat2..ampunn



tada...2nd time try...alhamdulillah jugak..menjadi..cuma saya kurangkan manis..yg sblm ni manis bedengung sbb dek creamcheese topping n in between kek pun ada..hehehhe





texture kali ke 2 ni agak kemas dan cantik kan deco nyer..kahhhh..perasan giler..boleh la..







sedappp sgt uolss...ni i kasi resepi kat sapa2 yg nak try wat eh...amek kat tenet je..tapi dah lupe kat mane..nasib i ada save dlm phone resepinya...nahhhhh..

RESEPI KEK PELANGI @RAINBOW CAKE

bahan2 nya :
- 3 cawan tepung kek ( self raising flour saya guna)
- 1 buku butter
-1 1/2 cawan gula castor
-1 1/2 cawan susu segar
-5 biji telur ( putih sahaja)
-2 sudu esen vanilla
- pewarna merah, biru, hijau, kuning, oren, ungu

untuk topping nya :-
-1 buku creamcheese ( saya guna tatura creamcheese)
-1 cawan gula ising
-1/2 cawan butter

cara memasak nya :-

Panaskan oven 15 minit dgn suhu 170'c
pukul butter dgn gula smp kembang
masukkan putih telur dah pukul sampai gebu
masukkan esen vanilla dan pukul sebati
masukkan tepung kek berselang seli dgn susu segar
pukul perlahan
bahagikan adunan kepada 6 bahagian
masukkan warna dan kacau sebati
masukkan satu bahagian ke dlm loyang 8' yg dialas dan di gris
bakar selama 10-15 minit dlm suhu 170'c
ulang sehingga habis semua warna

utk setiap layer, saya sapukan creeamcheese ( yg utk topping tu)


SELAMAT MENCUBA YE!!!







Published with Blogger-droid v1.6.9

2 comments:

Anonymous said...

fulamakkkk .. caya lew...

mmg makin kemas ..

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ said...

bravo beta bravo!!!
aku tak tau tahon bila aku nak buat kek.. hihi